In wat voor kunstkring bewoog Gauguin zich?Gauguins artistiek leven kun je indelen in verschillende periodes. Eerst is hij in de kring van de Impressionisten geweest.Hij is begonnen met schilderen als hobby door Emile Schuffenecker. De Impressionisten hielden ervan om alles wat ze afbeeldden, in het felle, fonkelende licht op te laten gaan. Gauguin had zijn eerste schilderij niet bij de Impressionisten, maar in de zeer officiële Parijse "Salon" tentoongesteld, die door de jonge kunstenaars van die tijd als hopeloos conservatief beschouwd werd. Uiteindeljk komt hij toch weer bij hen terecht. Hij wordt geconfronteerd met hun afwijzing van de traditionele, burgerljke opvattingen over kunst. Door het provocerende van de nieuwe kunststroming kan Gauguin zijn eigen kritische talent ontwikkelen. In tegenstelling tot de werken van de meeste impressionisten, stralen de schilderijen van Gauguin vaak rust en stilte uit. In Bretagne verzamelen zich al snel jonge kunstenaars om hem heen. Ook zij zijn door de ruige schoonheid van het Iandschap aangetrokken. In Pont-Aven beschouwt men hem als de beste schilder van het dorp. Na het schilderen van Het Visioen na de preek/ Jacob en de engeI versterkte zijn positie binnen de groep schilders van Pont-Avon. Later heeft hij in Bretangne met Emile Bernard een eigen manier van schilderen, het "cloissonisme". Deze naam komt van het Franse woord "cloison" wet tussenschot betekent en verwijst naar de sterke lijnen tussen vlakken. Beide schilders gaan krachtige contouren gebruiken in hun werk. Het stilleven met drie hondjes is hiervan een goed voorbeeId.
Doordat Theo van Gogh Gauguin als kunsthandelaar onder zijn hoede had, leerde Gauguin Vincent kennen. Theo had geregeld dat de twee zonderlingen een paar maanden in elkaars gezelschap zouden doorbrengen in Arles. In het begin was Vincent zeer onder de indruk van het werk van Gauguin en keek zelfs een beetje tegen hem op. Hun opvatlingen over kunst dreef hen echter uit elkaar. Gauguin hoopte een ijverige leerling in Van Gogh te vinden, maar beiden waren een andere weg in geslagen en waren al te ver om het nog met elkaar eens te worden. Van Gogh zocht naar het ondoorgrondelijke en angstaanja-gende van de mens, terwijl Gauguin liever wat meer afstand hieId van wat het wezen van de mens is. |
||
|