H E R B E R T  M A R C U S E  ( 1 8 9 8  -  1 9 7 9)

 

 

 

 

 

 

Geboren in Berlijn uit Orthodox-joodse ouders. Studeerde Filosofie en Germanistiek in Berlijn en Freiburg, o.a. bij Husserl en Heidegger. Toen Hitler in het begin van de dertiger jaren aan de macht dreigde te komen, week Marcuse via Zwitserland uit naar de Verenigde Staten.

Sinds 1956 was Marcuse hoogleraar in de filosofie aan de universiteit van Californie in San Diègo en gastdocent aan de Vrije Universiteit te Berlijn. Behoorde tot de  Franfurter Schule” die een nieuwe visie op de filosofie van Marx ontwikkelde met een eigen theorie en kritiek.

 

Frankfurter Schule

Groep filosofen, psychologen en sociologen rond Horkheimer en Adorno, met een maatschappijtheorie bekend als de kritische theorie. Staat voor een wetenschapsbeoefening die het onrecht in de samenleving moet aantonen en bestrijden. Punten als, kritiek op het Marxisme, positivisme, sociologie, moderne samenleving en cultuur. Gebruik van technologische middelen door de kapitalistische overheid leidt naar onderdrukking van de individuele vrijheid. Ook dreigde gevaar van de massacultuur die het volk dom houdt.

 

 

M A R X

M A O

M A R C U S E

 

 

Deze drie namen werden in de jaren zestig vaak in een rits achter elkaar uitgeroepen of op de muren gekalkt door fel rebellerende studenten.

De drie “M’s”golden als de belangrijkste ideologen achter het studentprotest.

Vooral met zijn boek DE ÉÉNDIMENSIONALE MENS, dat in 1964 verscheen, leverde Marcuse de brandstof om gezamenlijk op te trekken tegen wat zij vonden “de letterlijke geestdodende maatschappelijk structuur.”

 

 

 

 

Marcuse probeerde inzichten uit de psychoanalyse van Sigmund Freud te verbinden met de ideeën van Marx en stelt vast dat het de “technologisch hoog ontwikkelde prestatiemaatschappijen

zijn die in Oost en West een nieuw type vervreemde mens hebben voortgebracht, de ééndimensionale mens, die zijn vervreemding zozeer aanvaardt dat hij euforisch is in het ongeluk”. Hij is zo aan zijn vervreemding vastgeklonken dat hij nauwelijks nog in staat is zijn nieuwe omgeving kritisch te bezien, veeleer is hij bereid nog zelf aan zijn eigen “repressie”mee te werken.

In zijn boek “KRITIEK VAN DE ZUIVERE TOLERANTIE’’ schrijft hij: de tolerantie, die eens een verworvenheid van de Verlichting was, laat de mens nog slechts een speelweide van “gelijkgeschakelde”” vrijetijdsactiviteiten. De getoonde tolerantie is bedrieglijk………is geperverteerd..

Zij is een “repressieve tolerantie”geworden. Alleen de jonge mens, die nog niet geheel geïntegreerd is, die het spel nog niet meespeelt, heeft de mogelijkheid tot een “autonoom denken”, van waaruit hij pogingen tot bevrijding kan ondernemen.

 

De aanspreekbaarheid van zijn wijsgerig wereldbeeld werd door menig collega benijd. Marcuse was de enige eigentijdse filosoof, voor wiens voordrachten toegangskaarten op de zwarte markt werden verhandeld.

 

BETEKENIS VAN MARCUSE NU
Persoonlijk spreekt de filosofie van Marcuse mij erg aan. Onwillekeurig worden wij geleefd door onze omgeving. De maatschappij maakt van ons éénzijdige arbeiders en verplicht ons als 't ware te consumeren. Wij zijn niet kritisch en de meeste van ons willen steeds meer consumeren. De drang tot productiviteit heeft een anonieme en vervreemde maatschappij gecreëerd. De filosoof Marcuse is ook heden ten dage zéér actueel.


Natuurlijk valt er niet te ontkennen dat er in Marcuses filosofische systeem een aantal gaten zitten. De filosoof op wiens opvattingen niets valt af te dingen moet nog geboren worden. De filosofie is een verduisterde hemel waarlangs zich af en toe een bliksemschicht beweegt. In het oeuvre van Herbert Marcuse was het gedonder en gebliksem niet van de lucht.

 

 

 

 

 

 

 

L I T E R A T U U R

 

-         Marcuse, Herbert, De Eéndimensionale mens, uitgeverij Paul Brandt, Bussum, 1971.

-         Artikel Vrij Nederland, augustus 1979, geschreven door Martin van Amerongen en Max van Weezel.

 

Geschreven door Lidy Makkinje-Vonk, vwo 5 Filosofie, Joke Smit College.