Overname van exotische elementen

In hoeverre gebruikte Gauguin exotische elementen in zijn schilderijen? Na zijn breuk met het Impressionisme, begint Paul anders te schilderen. Als we kijken naar Het visioen na de preek/Jacob en de engel (1888), wat misschien wel zijn belangrijkste schilderij is van die tijd, zien we een aantal dingen. Hij heeft "anders" geschilderd bij dit schilderij.


Het visioen na de preek, of Jacob en de engel, 1888

Het schilderij is vlak geschilderd, waardoor er niet echt veel diepte wordt gesuggereerd. Ook Japanse houtsneden zijn vaak wat vlakker. Een groot deel van het vlak is rood. De boom die door het midden van bet schilderij gaat, staat schuin, net als op Japanse prenten. De boom deelt het schilderij in twee taferelen. Op de voorgrond vrouwen in Bretonse klederdracht die nadenken over de woorden die ze net in de preek hebben gehoord. Op de achtergrond is daarentegen een hevig gevecht aan de gang. De bijbelse figuur Jacob verweert zich tegen de engel. Een rustige en bijna dagelijkse gebeurtenis wordt gecombineerd met een bovennatuurlijke scene.
We kunnen aan de hand van deze constateringen zeggen, dat er exotische en symbolische elementen in zijn schilderijen zijn gekomen. Hij heeft de boom en het vlakke erin gebracht en het bovennatuurlijke onderwerp aangesneden.
Niet alleen op Het visioen na de preek zijn nieuwe elementen te zien. Op het schilderij "Les Miserables" (1888) zijn op de achtergrond een soort oosterse bloemen te zien. Zijn zelfportret uit 1889, dat het bovenste gedeelte van een kastdeur in een restaurant sierde, geeft ook weer de relatief grote gekleurde vlakken te zien. De hand is vlak geschilderd en wat betekent de slang?

We kunnen nu wel zeggen dat hij in zijn schildertechniek exotische dingen heeft overgenomen van oosterse invloeden. Maar tot zijn reis naar Tahiti heeft hij nooit exotische onderwerpen gehad. Hij schilderde de dingen en de mensen om hem heen. Pas toen hij in 1891 op Tahiti was, schilderde hij de daar mensen en situaties. Vanaf toen had niet alleen zijn schildertechniek exotische invloeden, maar waren ook zijn onderwerpen exotisch geworden.